بازدید مجازی ازساختمان فرصت ها وتهدید ها

استفاده دست اندرکاران صنعت املاک معتقدند که این صنعت به سرعت در حال تغییر است. نحوه پیدا کردن خانه متاثر از اینترنت و تکنولوژی های جدید تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته و دیگر مراجعه حضوری به آژانس های املاک به تنهایی نیاز مشتری را برطرف نمیکند. اینترنت به منبع  اصلی جستجوی ملک تبدیل شده واستارتاپهای جوان رقابت سختی را برای جذب مشتری شروع کرده اند. از طرفی خریدار برای پول خود ارزش زیادی قائل است و زمان زیادی را برای یافتن مناسبترین گزینه هزینه میکند. در امریکا 91 درصد از روشهای آنلاین برای جستجوهای ملک می کنند و 51 درصد مورد مناسب خود را از این طریق پیدا میکنند.

تکنولوژی های بازدید مجازی از ساختمان مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) به طور فزاینده ای در حال عمومی شدن هستند. مشاورین املاک نوآور از این جریان نهایت استفاده را میکنند تا تجربه متفاوتی برای مشتری خود رقم بزنند. این تکنولوژی ها فواید بسیاری دارند که باعث گسترش آنها میشوند و کمک می­کنند تا خریدار و واسطه هر دو در وقت خود صرفه جویی کنند و پروسه خرید را سرعت ببخشند. بر اساس تحقیق جامعی که اخیرا منتشر شده تا سال 2025 فقط در آمریکا بازار AR/VR در املاک به رقم 80 میلیارد دلار در سال میرسد. زنگ خطر برای دست اندرکاران صنعت املاک خیلی وقت است که به صدا درآمده. این تکنولوژی هم مانند سایرموارد مشابه جایگاه خود را در بازار پیدا می­کند.  در بازار پر رقابت امروز، موفقیت با کسی است که جریان ها را بشناسد و از قبل خود را برا رویارویی آماده  کرده باشد. در ادامه به برخی مزیت ها و نقاط اثر این تکنولوژی ها اشاره میشود:

صرفه جویی در زمان:

از منظر مشاور املاک استفاده از این تکنولوژی ها پروسه نمایش ملک را راحتتر و یکنواخت تر می کند و مشاور مجبور نخواهد بود زمان زیادی را به هماهنگی بازدید حضوری اختصاص دهد. خریدار هم تعداد بیشتری واحد را در زمان کوتاهتری بررسی میکند و احتمال رسیدن به نتیجه افزایش میابد.

تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب:

تکنولوژی های AR/VR  که زمانی بیشتر جنبه سرگرمی و بازی داشتند راه زیادی را تا امروز طی کرده اند. کیفیت تصویر بی نظیر و سخت افزارهای به روز تجربه فوق العاده ای را برای مخاطب رقم میزند که در گذشته امکان پذیر نبوده است. ما با استفاده از امکانات AR/VR میتوانیم  آزادانه در خانه قدم بزنیم، از پنجره به بیرون نگاه کنیم، نور و حس و حال فضا را بررسی کنیم و حتی به سلیقه خودمان فضا را سفارشی سازی کنیم تا از کیفیت و جزئیات طرح اطمینان حاصل کنیم. فروشنده خانه امروز امکانات فوق العاده ای در دست دارد تا سطح درگیری خریدار را با ملک افزایش دهد و تجربه ای متفاوت برای او رقم بزند.

کاهش گزینه های روی میز:

شاید بازدید های مجازی هنوز نتوانسته باشند جایگزین کاملی برای حضور در فضا باشند، چرا که راهکارهای امروز ما، نمیتواند ویژگی های کیفی فضا مثل بوی وحس حضور در فضا را به درستی منتقل کند. اما قطعا خریدار از اینکه می­تواند با استفاده از تکنولوژی گزینه های نا مناسب را حذف کند و مجبور نیست برای بررسی هر گزینه به محل ساختمان برود احساس بهتری دارد.

جلب اعتماد مخاطب در پیش خرید:

درکشور ما قوانین سفت و سختی برای پیش فروش ساختمان وجود دارد که کار را برای سازنده مشکل میکند. از طرفی جلب اعتماد خریدار در مورد محصول نهایی قبل از ساخت برای تولید کننده ساختمان چالشی بزرگ است.  این امر پروسه فروش را کند و سیکل بازگشت سرمایه را طولانی میکند. تکنولوژی های AR/VR  به ما امکان میدهد جزئیات آنچه در نهایت تحویل خواهد شد را به اطلاع مخاطب برسانیم تا تصویر واضحی از فضای ساخته نشده در ذهن داشته باشد. اگرچه نمایش به تنهایی برای جلب اعتماد پیش خریدار کافی نیست اما سازنده با ایجاد تصویر ذهنی واضح از خانه، تعهدش را در مقابل چشمان خریدارمیگذارد و اولین گام را برای جلب اعتماد او انجام میدهد.

پروژه های دور از دسترس:

تکنولوژی های مجازی سازی تاثیر بسزایی بر تبلیغات و فروش پروژه های دور از دسترس دارند و پتانسیل های سرمایه گذاری در این پروژه ها را آزاد می­کند. جذب سرمایه ها به مقاصد گردشگری مثل شمال کشور، کیش، مشهد و … چالشی است که شاید کلید آن توجه به امکانات بازدید مجازی از ساختمان باشد.

املاک لوکس:

املاک لوکس ماهیتا قیمت بالاترو مخاطبان کمتری دارند و خریداران آنها انسانهای مشغولتری هستند که گزینه هایی متعددی برای انتخاب دارند. مشاورین املاک با استفاده از AR/VR  میتوانند سطح خدمات متفاوتی را به مشتری های خاص خود ارائه دهند و از آن به عنوان یک مزیت رقابتی بهره ببرند.

گرچه به نظر میرسد دست اندرکاران موضوع املاک برخوردی منفعلانه با این تحولات دارند اما راهکارهای تکنولوژی روزبه روز در حال بهینه شدن و رفع نقایص گذشته اند. فعلا تکنولوژی ما به ازایی برای تجربه گرمای تابش آفتاب بر پوست دست یا خنکای نسیم صبحگاهی دریا ارائه نکرده است، با این وجود اما AR/VR همچنان ابزارهای فوق العاده ای برای صنعت املاک هستند و استاندارد های این صنعت را برای دهه آینده تشکیل میدهند.